Pages
▼
Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου 2013
Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου 2013
Ταξιδεύοντας με έναν ελέφαντα
Λονδίνο, Κάιρο, Mumbay, Χονγκ Κονγκ, Τόκιο, Σαν Φρανσίσκο, Νέα Υόρκη με κατάληξη το Λονδίνο.
Πάτησε στην εικόνα για να διαβάσεις ένα μικρό βιογραφικό του σπουδαίου αφηγητή ιστοριών Ιουλίου Βερν.
Πάτησε τώρα την εικόνα του βιβλίου και ολόκληρο το βιβλίο παρουσιάζεται μπροστά σου. Ίσως στις διακοπές των Χριστουγέννων θελήσεις να το διαβάσεις.
Τι θα έβλεπε σήμερα ο Φιλέας Φογκ αν ακολουθούσε την ίδια διαδρομή. Δείτε το γύρο του κόσμου του Φιλέα Φογκ σε ένα ταινιάκι 80 δευτερολέπτων που ακολουθεί τη διαδρομή :
Λονδίνο,Κάιρο, Mumbay, Χονγκ Κονγκ, Τόκιο, Σαν Φρανσίσκο, Νέα Υόρκη και ξανά Λονδίνο.
Προσοχή: Η ταχύτητα κινηματογράφησης στο συγκεκριμένο φιλμάκι είναι πολύ μεγάλη και κουράζει τα μάτια.
Ιούλιος Βερν "Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες"
Πάτησε τώρα την εικόνα του βιβλίου και ολόκληρο το βιβλίο παρουσιάζεται μπροστά σου. Ίσως στις διακοπές των Χριστουγέννων θελήσεις να το διαβάσεις.
"Ο Γύρος του κόσμου σε 80 μέρες" γράφτηκε πολύ παλιά το 1873. Κεντρικός ήρωας του βιβλίου είναι ο Φιλέας Φογκ ένας πολύ πλούσιος και εκκεντρικός ερευνητής. Συνέλαβε τη φαεινή ιδέα ότι μπορεί να κάνει το γύρο του κόσμου σε 80 ημέρες και στοιχημάτισε γι αυτό όλη του την περιουσία. Ξεκίνησε λοιπόν το περιπετειώδες ταξίδι του μαζί με τον πιστό του Πασπαρτού. Τελικά τα κατάφερε να κερδίσει το στοίχημα; Μετά την ανάγνωση του βιβλίου θα το έχεις μάθει.
Το βιβλίο μπορείς να το δανειστείς και από τη βιβλιοθήκη μας.
Τι θα έβλεπε σήμερα ο Φιλέας Φογκ αν ακολουθούσε την ίδια διαδρομή. Δείτε το γύρο του κόσμου του Φιλέα Φογκ σε ένα ταινιάκι 80 δευτερολέπτων που ακολουθεί τη διαδρομή :
Λονδίνο,Κάιρο, Mumbay, Χονγκ Κονγκ, Τόκιο, Σαν Φρανσίσκο, Νέα Υόρκη και ξανά Λονδίνο.
Προσοχή: Η ταχύτητα κινηματογράφησης στο συγκεκριμένο φιλμάκι είναι πολύ μεγάλη και κουράζει τα μάτια.
Λογισμικό για τη γλώσσα
Ένα λογισμικό για το μάθημα της "Γλώσσας" με διαδραστικές και ευχάριστες δραστηριότητες.
Από το "Στο Λούνα Παρκ" για αρχή μπορείς να πατήσεις τον "Κύριο Πατάτα".
Θα επανέρθουμε αρκετές φορές σ' αυτή την εφαρμογή. Να την θυμάσαι.
Λογισμικό για τη Γεωγραφία
Το ταξίδι του Κολόμβου. Γεωγραφική προσέγγιση.
Έτοιμοι για μια διασκεδαστική γεωγραφική περιήγηση που συνδέεται και με το μάθημα της ιστορίας μας. Πατήστε την εικόνα και μεταφερθείτε στο λογισμικό για τη Γεωγραφία. Επιλέξτε την ΣΤ' και πατήστε "Βοηθήστε τον Κολόμβο να ανακαλύψει την Αμερική".
Μπορείτε να περιηγηθείτε και στις υπόλοιπες εφαρμογές
Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου 2013
Κύριες και δευτερεύουσες προτάσεις
Κύριες και δευτερεύουσες προτάσεις
Αν δεν πάρεις το
πτυχίο σου, διακοπές δεν πρόκειται να πάμε.
Όλοι τον αγαπούσαν τον Κώστα, γιατί ήταν χρυσό παιδί.
Όταν γαληνέψει η
θάλασσα, θα φύγει το καράβι.
Σημείωση: Με κόκκινο χρώμα οι δευτερεύουσες προτάσεις
Οι προτάσεις οι οποίες
στέκονται μόνες τους στο λόγο δηλαδή έχουν ολοκληρωμένο νόημα λέγονται κύριες προτάσεις.
Αυτές που δεν έχουν μόνες
τους ολοκληρωμένο νόημα, αλλά ακολουθούνται ή ακολουθούν πάντα μια κύρια,
λέγονται δευτερεύουσες προτάσεις.
Πατήστε την παρακάτω διεύθυνση και μεταφερθείτε στη Γραμματική για να διαβάσετε την παρομοίωση της κύριας πρότασης με το ισόγειο ενός κτιρίου και τις δευτερεύουσες με τους ορόφους.
http://www.pi-schools.gr/books/dimotiko/gramm_e_st/192-201.pdf
εξασκηθείτε τώρα που διαβάσατε καλά με το Quiz Συντακτικού πιο πάνω, αλλά πατώντας εδώ
http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/askisis%20nea/kiries-deutereuouses/1.htm
και εδώ
http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/askisis%20nea/kiries-deutereuouses/1.htm
Οι χρόνοι των ρημάτων
Χρόνοι των Ρημάτων
Περιληπτική παρουσίαση για γρήγορη εκμάθηση
Τα ρήματα έχουν 8 χρόνους και
τους χωρίζουμε σε παροντικούς (Ενεστώτας, Παρακείμενος), παρελθοντικούς
(Παρατατικός, Αόριστος, Υπερσυντέλικος) και μελλοντικούς ( Εξακολουθητικός
Μέλλοντας, Στιγμιαίος Μέλλοντας και Συντελεσμένος Μέλλοντας) .
v
Ο Ενεστώτας απαντά στην ερώτηση : Τι
κάνω αυτή τη στιγμή; τρέχω
v
Ο Αόριστος απαντά στην ερώτηση : Τι
έκανα για μια στιγμή; Έτρεξα
v
Ο Παρατατικός απαντά στην ερώτηση : Τι
έκανα συνέχεια; Έτρεχα
v
Ο Παρακείμενος απαντά στην ερώτηση : Τι
έχω κάνει; (δηλαδή κάτι έκανα στο παρελθόν και τώρα έχει τελειώσει). Έχω
τρέξει
v
Ο Υπερσυντέλικος απαντά στην ερώτηση: Τι
είχα κάνει; ( Δηλαδή μια πράξη άρχισε και τελείωσε στο παρελθόν). Είχα τρέξει
v
Ο Εξακολουθητικός Μέλλοντας απαντά στην
ερώτηση: Τι θα κάνω συνέχεια; Θα τρέχω
v
Ο Στιγμιαίος (Συνοπτικός) Μέλλοντας απαντά στην
ερώτηση: Τι θα κάνω για μια στιγμή; Θα τρέξω
v
Ο Συντελεσμένος Μέλλοντας απαντά στην
ερώτηση: Τι θα έχω κάνει; Θα έχω
τρέξει
Αν θες να διαβάσεις περισσότερα για τα ρήματα μπορείς να δεις τις σελίδες της Γραμματικής σου πατώντας εδώ
Τα επίθετα
Τα επίθετα
Ορισμός:
Επίθετο είναι
το μέρος του λόγου που δείχνει ποια ιδιότητα ή ποιότητα έχει το
συγκεκριμένο ουσιαστικό της πρότασης (πχ το λούτρινο αρκουδάκι , η ξύλινη καρέκλα,
ο καθαρός αέρας).
Το επίθετο είναι
όνομα, (όπως είναι και το ουσιαστικό). Έχει τρία γένη, αρσενικό (πχ ο πάνινος),
θηλυκό (πχ η πάνινη) και ουδέτερο (πχ το πάνινο)
και δύο αριθμούς: ενικό και πληθυντικό
Έχει επίσης βαθμούς,
που χρησιμεύουν στη σύγκριση. Οι βαθμοί είναι ο θετικός (πχ φτωχός), ο
συγκριτικός (πχ φτωχότερος, πιο φτωχός) και υπερθετικός (πχ φτωχότατος, ο πιο
φτωχός)
Κοσμητικά επίθετα. Τα επίθετα στολίζουν (κοσμούν) το λόγο (προφορικό και
γραπτό). Είναι όμορφο πολλές φορές ειδικά στα περιγραφικά κείμενα να ψάχνουμε
να αντικαταστήσουμε ένα απλό επίθετο με ένα κοσμητικό. π.χ. α) απλό επίθετο: λευκός κρίνος, β)
κοσμητικό επίθετο: ολόλευκος κρίνος. Προσοχή όμως μην το παρακάνουμε και φορτώσουμε
το κείμενό μας με πολλά κοσμητικά επίθετα.
Διάβασε μερικά επίθετα που χρησιμοποίησαν οι ποιητές μας για να ομορφύνουν τα
ουσιαστικά τους.
…εσειόταν τ΄ ολοστρόγγυλο, το λαγαρό φεγγάρι
(Διονύσης Σολωμός)
… η βρύση η χορταρόστρωτη δροσίζει τα
λουλούδια ( Κώστας Κρυστάλλης)
… και δακτυλίδια με λαμπρά, γυαλιστερά πετράδια (
Κων/νος Καβάφης)
… στης λησμονιάς την κρυσταλλένια βρύση (Λορέντζος
Μαβίλης)
ΠΡΟΣΟΧΗ: Τα επίθετα -σχεδόν πάντα- τονίζονται
σε όλες τις πτώσεις, στην ίδια συλλαβή που
τονίζονται και στην ονομαστική του αρσενικού γένους. Εξαιρούνται τα επίθετα που κλίνονται σύμφωνα με τους τύπους της αρχαίας ελληνικής.
Ορθογραφία:
άμμος, αμμουδιά, αμμωνία, αόμματος, βλέμμα, γράμμα, γραμματέας, γραμμάριο,
γραμμή, δίλημμα, εκατομμύριο, έλλειμμα, κάλυμμα, κόμμα, κομμάτι, κομμωτής,
κρεμμύδι, πλημμύρα, στέμμα, στρέμμα, γέννα, γενναίος, γεννώ, εννιά, εννιακόσια,
έννοια, σύννεφο, τύραννος, ιππικό, ιππόδρομος, ιππότης, αιμορραγία, αμφίρροπος,
ανάρρωση, αντίρρηση, απορρίπτω, απορροφώ, άρρωστος, διαρροή, επίρρημα, θάρρος,
ισορροπία, μεταρρύθμιση, βύσσινο, γλώσσα, θάλασσα, κισσός, κυπαρίσσι, μέλισσα,
πάσσαλος, περισσεύω, περισσότερο, συσσίτιο, ελαττώνω, ελάττωμα, ήττα, κύτταρο,
περιττός
Πληροφορίες για την κλίση των επιθέτων. Πάτησε την παρακάτω διεύθυνση για να δεις τις σελίδες της Γραμματικής μας.
Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου 2013
Η ανακάλυψη της Αμερικής - Γεωγραφικές ανακαλύψεις
Παρακολουθήστε απόσπασμα από την ταινία "1492 - Conquest of Paradise" με την άφιξη του Κολόμβου στην Αμερική, σε μουσική Βαγγέλη Παπαθανασίου.
Τα ψάθινα καπέλα
Πατήστε τη διεύθυνση κάτω από την εικόνα και δείτε με έναν διαφορετικό τρόπο το απόσπασμα από τα "Ψάθινα καπέλα" της Μαργαρίτας Λυμπεράκη με το θρυλικό αυτοκίνητο "Καραϊσκάκης". Η εφαρμογή είναι δημιούργημα του δασκάλου Γιάννη Σουδία.
http://users.sch.gr/sudiakos/kapela/story.swf
Καλή διασκέδαση
http://users.sch.gr/sudiakos/kapela/story.swf
Καλή διασκέδαση
Τρίτη 24 Σεπτεμβρίου 2013
Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας
- Αιολική ενέργεια. Χρησιμοποιήθηκε παλιότερα για την άντληση νερού από πηγάδια καθώς και για μηχανικές εφαρμογές (π.χ. την άλεση στους ανεμόμυλους). Έχει αρχίσει να χρησιμοποιείται ευρέως για ηλεκτροπαραγωγή.
- Ηλιακή ενέργεια. Χρησιμοποιείται περισσότερο για θερμικές εφαρμογές (ηλιακοί θερμοσίφωνες και φούρνοι) ενώ η χρήση της για την παραγωγή ηλεκτρισμού έχει αρχίσει να κερδίζει έδαφος,
- Υδραυλική ενέργεια. (Υδροηλεκτρική). Ενέργεια που παράγεται με την πτώση των υδάτων. Είναι η πιο διαδεδομένη μορφή ανανεώσιμης ενέργειας.
- Βιομάζα. Χρησιμοποιεί τους υδατάνθρακες των φυτών (κυρίως αποβλήτων της βιομηχανίας ξύλου, τροφίμων και ζωοτροφών και της βιομηχανίας ζάχαρης) με σκοπό την αποδέσμευση της ενέργειας που δεσμεύτηκε απ' το φυτό με τη φωτοσύνθεση. Είναι μια πηγή ενέργειας με πολλές δυνατότητες και εφαρμογές που θα χρησιμοποιηθεί πλατιά στο μέλλον.
- Γεωθερμική ενέργεια. Προέρχεται από τη θερμότητα που παράγεται απ' τη ραδιενεργό αποσύνθεση των πετρωμάτων της γης. Είναι εκμεταλλεύσιμη εκεί όπου η θερμότητα αυτή ανεβαίνει με φυσικό τρόπο στην επιφάνεια, π.χ. στους θερμοπίδακες ή στις πηγές ζεστού νερού. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε απευθείας για θερμικές εφαρμογές είτε για την παραγωγή ηλεκτρισμού.
- Ενέργεια από τη θάλασσα
- Ενέργεια από παλίρροιες. Εκμεταλλεύεται τη βαρύτητα του Ήλιου και της Σελήνης, που προκαλεί ανύψωση της στάθμης του νερού. Το νερό αποθηκεύεται καθώς ανεβαίνει και για να ξανακατέβει αναγκάζεται να περάσει μέσα από μια τουρμπίνα, παράγοντας ηλεκτρισμό.
- Ενέργεια από κύματα. Εκμεταλλεύεται την κινητική ενέργεια των κυμάτων της θάλασσας.
- Ενέργεια από τους ωκεανούς. Εκμεταλλεύεται τη διαφορά θερμοκρασίας ανάμεσα στα στρώματα του ωκεανού, κάνοντας χρήση θερμικών κύκλων. Βρίσκεται στο στάδιο της έρευνας.
Ωκεανογράφοι στο σχολείο μας
Τη Δευτέρα 23/9/2013 την τάξη μας επισκέφτηκαν φοιτητές του μεταπτυχιακού της ωκεανογραφίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών για να μας ενημερώσουν για το αντικείμενο της Ωκεανογραφίας καθώς και για τις σπουδές και το επάγγελμα του ωκεανογράφου. Στα πλαίσια της παρουσίασης αυτής παρακολουθήσαμε παρουσίαση σε αρχείο Power Point και συμμετείχαμε σε πειραματικές εφαρμογές για τον τρόπο που καθαρίζεται το νερό.
Ευχαριστούμε τον κ. Στέλιο και την κα. Κατερίνα που μας έδωσαν την άδεια να αναρτήσουμε την παρουσίασή τους.
Ευχαριστούμε τον κ. Στέλιο και την κα. Κατερίνα που μας έδωσαν την άδεια να αναρτήσουμε την παρουσίασή τους.
Σάββατο 21 Σεπτεμβρίου 2013
Περιγραφή
Ενότητα 1η Ταξίδια – τόποι –
μεταφορικά μέσα
Στόχοι της ενότητας
Παραγωγή
λόγου: Περιγραφικό κείμενο, αφηγηματικό κείμενο, περίληψη
Ορθογραφία
: Λέξεις που γράφονται με διπλό σύμφωνο
Γραμματική:
Χρόνοι των ρημάτων, Κύριες και δευτερεύουσες προτάσεις, χρονικά επιρρήματα, ουσιαστικά
με χρήση επιρρήματος, χρονικές προτάσεις, επίθετα
Περιγραφή
Όταν περιγράφω ένα αντικείμενο θυμάμαι πάντα ότι:
- Γράφω πού βρίσκεται και πώς το λένε
- Σκέψου τώρα ότι κρατάς μια κάμερα και βλέπεις το αντικείμενο ολόκληρο μέσα στο πλάνο σου. Περιγράφεις πώς είναι ( γενική εντύπωση, σχήμα, μέγεθος, χρώμα). Πλησιάζεις περισσότερο και περιγράφεις κάποιο τμήμα του.
- Σκέψου τώρα ότι με την κάμερα ζουμάρεις στις λεπτομέρειες που εσύ θέλεις να περιγράψεις με κάποια σειρά. Δε χρειάζεται να περιγράψεις τα πάντα.
- Μην ξεχνάς ότι όταν περιγράφω χρησιμοποιώ όλες τις αισθήσεις μου και όχι μόνο την όραση. (ήχους, μυρωδιές, αίσθηση)
- Μπορώ να αναφέρω κάποιο ιδιαίτερο περιστατικό που έχει σχέση με το αντικείμενο ή με συνδέει μ’ αυτό.
- Μπορώ ακόμα να γράψω (χωρίς πάντα να είναι απαραίτητο), πώς το απέκτησα, τα υλικά από τα οποία είναι φτιαγμένο, τη χρήση του κλπ.
- Δεν ξεχνώ κατά τη διάρκεια του κειμένου να γράφω συναισθήματα και σκέψεις.
- Θυμάμαι
επίσης ότι ιδιαίτερα στην περιγραφή χρησιμοποιώ επίθετα, παρομοιώσεις και
άλλα στολίδια της γλώσσας μας χωρίς να το παρακάνω.
Συμβουλέψου τη σελίδα 22 του βιβλίου σου, ώστε να μπορείς
και μόνος σου να αξιολογείς, να διορθώνεις και να βελτιώνεις το γραπτό σου κείμενο.
Μην ξεχνάς να το αξιολογείς ως προς την εμφάνιση, τη δομή και το περιεχόμενο.
Τι θα χρειαστώ για τη φετινή σχολική χρονιά.
21o
Δημοτικό σχολείο Ηλιούπολης
ΣΤ΄2
τμήμα
- 5 μπλε κατά προτίμηση τετράδια μέχρι 50 φύλλα
(Ορθογραφία, Σκέφτομαι και γράφω, Πρόχειρο
Μαθηματικών, Μαθηματικών Ασκήσεων, Εργασιών Γλώσσας) με πλαστικό
εξώφυλλο .
- 1 τετράδιο σπιράλ για εργασίες των υπόλοιπων
μαθημάτων με λίγα φύλλα ( δύο ή τριών θεμάτων )
- 1 φάκελο με αυτιά και λάστιχο ( το όνομα του
παιδιού αναγράφεται μπροστά στον κάθε φάκελο σε ετικέτα ή στις τυπωμένες
γραμμές)
- Ένα σετ γεωμετρίας ( χάρακα, τρίγωνο,
μοιρογνωμόνιο) μικρού μεγέθους
- Ένα διαβήτη
- 1 μαρκαδόρο υπογράμμισης ( φωτεινό χρώμα, με
πλακέ μύτη)
- μολύβια (όχι μηχανικά), γόμα μαλακή για μολύβι
(κατά προτίμηση τη λευκή), ξύστρα βαρελάκι (με δοχείο συλλογής ξυσμάτων).
Θα ήταν καλό τα παιδιά να έχουν καθημερινά μαζί τους 3 έτοιμα ξυσμένα
μολύβια, στυλό (κόκκινο και μπλε), διορθωτικό για στυλό.
- 1 απλό ψαλίδι χαρτοκοπτικής με
πλαστική λαβή
- 1 κόλλα ρευστή και μία στικ
.
Τα υλικά της
αισθητικής αγωγής θα ζητηθούν από το δάσκαλο του μαθήματος (μέχρι τότε μπορείτε
να χρησιμοποιείτε τα περσινά σας υλικά), καθώς και τα απαραίτητα των υπόλοιπων
μαθημάτων (Αγγλικά, Μουσική, Θεατρική Αγωγή, Β’ Ξένη γλώσσα, Γυμναστική και
Πληροφορική).
Δεν είναι απαραίτητο να αγοράσετε καινούρια υλικά
εάν αυτά υπάρχουν ήδη από προηγούμενες τάξεις. Χρησιμοποιήστε ακόμα και τα
περσινά τετράδια αν είναι σε σχετικά καλή κατάσταση.
Παιδιά μην ξεχνάτε
ότι τα τετράδια και τα βιβλία μας είναι ο καθρέφτης της δουλειάς μας στο
σχολείο. Γι΄ αυτό προσέχω να τα διατηρώ καθαρά και ατσαλάκωτα. Είμαι
προσεκτικός όταν τα τοποθετώ στην τσάντα μου, δεν τα μουτζουρώνω, δε σκίζω
φύλλα (έχω το πρόχειρο αν χρειαστώ), δεν τα πετώ από δω κι από κει.
Στο εξώφυλλο των
βιβλίων γράψτε το όνομά σας.
Στο
σχολείο (κάτω από το θρανίο) θα παραμένουν τα βιβλία της Θεατρικής αγωγής, το
Ανθολόγιο, της Γυμναστικής, της Μουσικής, των Εικαστικών και της Γραμματικής. Μπορείτε
ακόμα να αφήνετε κάποια από τα υλικά σας ώστε η τσάντα να γίνεται ελαφρύτερη. Προαιρετικά (για χρήση στο σπίτι) μπορείτε
να αγοράσετε έναν Παγκόσμιο Άτλαντα και έναν υπολογιστή τσέπης.
Προσπαθήστε να αγοράσετε απλά και
καλά υλικά σε οικονομική τιμή και μην παρασύρεστε από τα πολλά χρώματα και σχέδια.
Εύχομαι σε όλους μια καλή και
δημιουργική σχολική χρονιά